De marketing P van packaging

Een verpakking kan een goede bijdrage leveren aan de marketing van een bedrijf. Zeker in een tijd waarin mensen snel hun telefoon trekken om iets op social media te plaatsen. Een opvallende of mooie, goed uitgevoerde verpakking biedt dan extra kansen voor een merk. Maar (gelukkig) beperken die kansen zich niet alleen tot social media. Want een verpakking biedt nog veel meer marketingvoordelen.

De marketingvoordelen van een goede verpakking

De verpakking van een product is bepalend voor de eerste indruk die u maakt bij de consument. Dat geldt zeker voor het design, maar ook voor het gebruiksgemak en of de verpakking aansluit bij hun verwachtingen. In het winkelschap was dat al langer duidelijk, maar ook voor e-commerce verpakkingen liggen er marketingkansen als de verpakking goed is.
Zo kwam een studie onder online shoppers in 2016 met de volgende resultaten over de invloed van de verpakking:

  • 40% zegt sneller een herhaalaankoop te overwegen als de verpakking een premium uitstraling heeft. Bij luxe producten stijgt dat zelfs naar 58%.
  •  50% geeft aan een product of merk eerder aan anderen aan te bevelen bij vrienden als de uitstraling van een verpakking goed is
  • 40% meldt dat een verpakking hun indruk van een merk beïnvloedt: een verpakking die oogt als een cadeau zorgt voor een positieve merkbeleving.

Tips voor een aantrekkelijke verpakking

Bent u op zoek naar een nieuwe verpakking én wilt u dat die de marketing van uw merk versterkt, denk dan aan de volgende aspecten:

  • De wensen en verwachtingen van de doelgroep
    Sluit zoveel mogelijk aan bij hun voorkeuren en maak de juiste keuzes. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat slanke verpakkingen positief worden beoordeeld door mensen die een gezond product zoeken. Kennis van de doelgroep én van verpakkingen kunnen elkaar zo versterken.

  • Ken de concurrentie
    Een verpakking moet niet alleen aanspreken, maar ook onderscheidend zijn.
    Een atypische verpakking blijkt een sterke boodschap te versterken, omdat mensen de informatie op een verpakking beter gaan lezen. Heb je goede productclaims dan kan een afwijkende verpakking die ondersteunen.

  • Ken uw budget
    Alleen dan kunt u de juiste keuzes maken in materiaal en uitstraling. Neem bij deze keuzes ook de distributiekosten mee. Overweeg om een deel van het marketingbudget te gebruiken om dat gewenste, extra effect te realiseren.

  • Een high-end uitstraling is soms al met kleine ingrepen te realiseren
    Die ingrepen hoeven geen hoge kosten met zich mee te brengen, maar bieden wel dat luxe gevoel. Keuzes in sluiting, kleurgebruik of contrasten in materialen kunnen al veel doen.

  • Vergeet het gebruiksgemak van een verpakking niet
    Voorkom overbodige uitpakhandelingen. Dat draagt bij aan een positieve beleving van verpakking én merk.

Een verpakking is dus veel meer dan bescherming en biedt goede marketingkansen. Vraag daarom advies aan een verpakkingsexpert als u het maximale marketingeffect uit uw verpakking wilt halen. Met onze verpakkingservaring in onder andere retail, e-commerce en food kunnen we u uitstekend adviseren over de marketingaspecten van uw verpakking.

Bronnen:
Dotcom Distribution eCommerce Packaging Study 2016 (link naar https://dotcomdist.com/2016-eCommerce-Packaging-Study/]
Packaging design as communicator of product attributes – Effects on consumers’ attribute inferences. Promotie onderzoek I. van Ooijen

By | 2018-06-23T13:35:07+00:00 juni 23rd, 2018|Geen categorie|Reacties uitgeschakeld voor De marketing P van packaging