Een verpakking kan een goede bijdrage leveren aan de marketing van een bedrijf. Zeker in deze tijd waarin mensen steeds meer waarde hechten aan een duurzame verpakking die er bovendien aantrekkelijk uitziet. Een goed uitgevoerde verpakking die precies past en van milieuvriendelijk materiaal is gemaakt biedt dan extra kansen voor je merk. We zetten alle marketingvoordelen van een duurzame verpakking voor je op een rij.

De marketingvoordelen van een goede, duurzame verpakking

De verpakking van een product is bepalend voor de eerste indruk die je maakt bij de consument. Dat geldt zeker voor het design, maar nog meer voor het milieuvriendelijke karakter van de verpakking. Hoe jonger de online shopper, hoe belangrijker deze dat vindt. 
Een recente studie (2019) onder online shoppers meldde de volgende resultaten over de invloed van de verpakking:

  • 62% zegt eerder te kopen bij een bedrijf dat een duurzame verpakking heeft.
  • 80% raakt geïrriteerd als er teveel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt en 38% zelfs ‘extreem’ geïrriteerd. 
  • 45% waardeert het als de verpakking er als een aantrekkelijk cadeau uitziet. 
  • 49% heeft liever een cadeautje in de verpakking.
  • 38% van de mensen die luxe merken kopen deelt foto’s of video’s van hun aankoop. Bij mensen die minder of geen luxe merken kopen is dat 20%.
zet als webshop duurzaamheid voorop als je een verpakking kiest

Tips voor een aantrekkelijke verpakking

Ben je op zoek naar een nieuwe verpakking én wil je dat die de marketing van je merk versterkt, denk dan aan de volgende aspecten:
  • Start altijd vanuit duurzaamheid. Zorg dat de verpakking milieuvriendelijk is én oogt. Gebruik daarbij zo weinig mogelijk materiaal.
  • De wensen en verwachtingen van de doelgroep Sluit zoveel mogelijk aan bij hun voorkeuren en maak de juiste keuzes. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat slanke verpakkingen positief worden beoordeeld door mensen die een gezond product zoeken. Kennis van de doelgroep én van verpakkingen kunnen elkaar zo versterken.
  • Ken de concurrentie Een verpakking moet niet alleen aanspreken, maar ook onderscheidend zijn. Een atypische verpakking blijkt een sterke boodschap te versterken, omdat mensen de informatie op een verpakking beter gaan lezen. Heb je goede productclaims dan kan een afwijkende verpakking die ondersteunen.
  • Ken je budget Alleen dan kun je de juiste keuzes maken in materiaal en uitstraling. Neem bij deze keuzes ook de distributiekosten mee. Overweeg om een deel van het marketingbudget te gebruiken om dat gewenste, extra effect te realiseren.
  • Een high-end uitstraling is soms al met kleine ingrepen te realiseren Die ingrepen hoeven geen hoge kosten met zich mee te brengen, maar bieden wel dat luxe gevoel. Keuzes in sluiting, kleurgebruik of contrasten in materialen kunnen al veel doen. Zo creëer je dat cadeaugevoel bij de ontvanger.
  • Vergeet het gebruiksgemak van een verpakking niet Voorkom overbodige uitpakhandelingen. Dat draagt bij aan een positieve beleving van verpakking én merk.
Een verpakking is dus veel meer dan bescherming en biedt goede marketingkansen. Vooral als je als verzender laat zien dat je oog hebt voor het milieu.

Ook een aantrekkelijke én duurzame verpakking?

De milieuvriendelijkheid van een verpakking is voor ons een vast onderdeel van het ontwerp- en productieproces.

Dus zoek je een verpakking die uitstraling combineert met een duurzaam karakter, vraag dan zeker advies aan een van onze verpakkingsexperts.

Wil je een goed en duidelijk advies, gebruik dan het formulier en we nemen contact met je op om enkele zaken door te nemen. Dat kost ongeveer 10 à 15 minuten van je tijd. Natuurlijk kun je het formulier ook overslaan en ons direct bellen of mailen.

+31 33 20 22 165
info@packcompany.nl

Een passend advies en prijsopgave

usp  altijd reactie binnen 1 à 2 werkdagen
usp  advies en prijsopgave zonder verplichtingen




Om spam te voorkomen vragen we je de
onderstaande code over te typen.

captcha

Bronnen voor dit artikel:

Dotcom Distribution eCommerce Packaging Study 2019
Packaging design as communicator of product attributes – Effects on consumers’ attribute inferences. Promotie onderzoek I. van Ooijen